Купити рекламу
«Чим я можу бути корисний нині?» Відповідь на це запитання в перші дні війни стала для багатьох вектором кардинальних змін у житті. Серед тих, хто ухвалив рішення переформатувати свою діяльність, щоби допомагати країні, харків’яни Street Culture. Від початку повномасштабного вторгнення РФ вони розвивають волонтерські проєкти, для чого залучили всі наявні ресурси організації. На прохання The Village Україна про роботу команди під час війни розповідає Катерина Скурідіна.
Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів
Donate
До 24 лютого найбільша платформа з розвитку вуличних культур Street Culture мала багато амбітних планів. Команда готувалася до промотуру Україною, який мав передувати відкриттю урбан-парків у кожному великому місті. До того разом зі спеціалістами з планування міського простору Urban Reform харківʼяни вже встигли спроєктувати й запустити чотири подібні локації в рідному місті, а також долучитися до створення найбільшого урбан-парку країни на київському ВДНГ. Останній лише за рік із моменту відкриття відвідали понад мільйон містян. У парках хлопці проводили фестивалі й батли з вуличних культур, контести зі скейтбордингу, стритденсу, стритболу й інших стилів – вони збирали тисячі учасників і гостей із різних куточків країни.
Після російського вторгнення вся професійна діяльність команди зупинилась, а сили було вирішено спрямувати на волонтерство. Основним ресурсом, що дав змогу відразу ж включитися в боротьбу, стали люди. Річ у тім, що вуличні культури – це надзвичайно згуртоване ком’юніті, яке завжди готове прийти на допомогу. Словаччина, Данія, США, Норвегія, Латвія, Польща, Франція, Велика Британія – завдяки такій географії партнерів Street Culture в березні вдалося досягти максимального поширення відео із закликом українських bboys і bgirls підтримати Україну.
Харків
Окрім активної діяльності на інформаційному фронті, після 24 лютого організація взялася й за створення фізичного волонтерського штабу в Харкові – відповідальним за нього стали колишні бібої та чемпіони з вуличних культур, співзасновник Street Culture Валерій Бичков і 10-разовий чемпіон світу з брейкінгу Дмитро Лі, більш відомий як Flying Buddha.
«Наша гуманітарна ініціатива Ironballs Squad розпочиналася як бажання команди допомогти тим, хто залишився в Харкові. Зокрема, літнім людям, які жили на Північній Салтівці. З першого дня великої війни цей район щодня зазнавав обстрілів, але ми знали, що весь цей час там лишаються його мешканці. Почали з того, що закуповували хліб і ліки й розносили по квартирах. Завдяки постійним сторіз в інстаграмі та підтримці комʼюніті про нашу діяльність швидко дізнались інші. До нас почали приєднуватися волонтери, а на заклик допомогти людям відгукувалися небайдужі українці, великі бренди та благодійні організації. Досить швидко нам вдалось організувати в Харкові п’ять волонтерських продуктових пунктів, а також штаб з одягом для переселенців, штаб із медичним забезпеченням і пункт «Малятко» – там вагітні жінки й молоді сімʼї можуть отримати все необхідне»,
– розповідає керівник волонтерського напряму в Харкові Бичков.
На сьогодні до гуманітарної ініціативи Street Culture в Харкові приєдналися понад 300 осіб. У волонтерських пунктах постійно працюють 102 волонтери. Це дає можливість команді щотижня допомагати 3000–4000 мешканцям Харкова та внутрішньо переміщеним особам зі сходу.
Допомога на деокупованих територіях
За місяці війни географія допомоги розширювалася. Улітку, коли ЗСУ почали активно звільняти з окупації населені пункти Харківщини, команда Street Culture організувала в Харкові складсько-логістичний пункт, звідки регулярно відправляли допомогу на деокуповані території. Завдяки співпраці з волонтерами в невеличких містах і селах довезти харчі вдається навіть до, здавалося б, майже недосяжних територій – їх почали передавати Ізюму, Куп’янську-Вузловому, Балаклії та іншим містам.
Продукти для боксів закуповують і передають різні благодійні організації. Найбільший продуктовий донор – Canada Ukraine Foundation. Завдяки співпраці з логістичною компанією Meest фури з харчовими продуктами прибувають до України щотижня. Кожен сформований бокс – це запас їжі на місяць для однієї людини. Тими ж, хто розвозить продукти безпосередньо до пунктів призначення, були й залишаються члени ком’юніті: чемпіони з брейкінгу, скейтбордисти, художники.
За весь час на звільнені території вдалося відправити 840 тонн гуманітарної допомоги у вигляді продуктових, гігієнічних і медичних наборів. 426 тонн із них – продуктові бокси від Canada Ukraine Foundation. Загальна ж кількість людей, яким лише в Харкові та області за час війни допомогли атлети, – понад 107 тисяч.
Львів
Другим містом-епіцентром волонтерської роботи Street Culture став Львів – на початку війни сюди евакуювалася частина команди із сім’ями. Так сформувався ще один напрям діяльності – створення урбан-кемпів, житла для внутрішньо переміщених сімей із дітьми та волонтерського штабу. Їхня мета – не тільки надавати тимчасовий прихисток, а й сприяти соціалізації та адаптації людей, які були змушені втікати від війни, а також пошук і відправлення гуманітарки до харківського штабу. Так, через перший кемп, що працював у Львові з квітня до жовтня, пройшли 300 осіб. Урахувати всі їхні потреби допоміг власний досвід команди.
«У 2014 році в нас уже був досвід співпраці з родинами, які пройшли через війну, тому ми розуміли, що соціалізація не менш важлива, ніж безпека. У першому кемпі ми не тільки надавали людям житло, а й залучали мешканців до життя ком’юніті – проводили майстер-класи, вчили разом українську, влаштовували екскурсії та кінопокази. Цей досвід виявився вдалим, тому другий кемп ми вже вирішили робити у форматі повноцінного молодіжно-культурного центру соціалізації»,
– ділиться співзасновник Urban Camp Lviv Єгор Матюхін.
Розробленню другого урбан-кемпу знову посприяло ком’юніті. Данська громадська організація з популяризації вуличних культур Game допомогла отримати грант від данського уряду й приєднатися до створення концепції урбан-кемпу. До процесу також долучилися урбаністи Urban Reform, команда молодіжних просторів «Твори!», Львівська міська рада та міжнародні партнери з благодійних організацій: DERF, USAID, CORE Responce, Help Age International, Save The Children. Допоміг і місцевий бізнес: Leoceramica, Karcher, Philips, Grohe.
Будівлею, яку вирішили переформатувати під потреби центру, став колишній занедбаний палац культури в Залізничному районі Львова. Нині його облаштування вже на фінальній стадії. Тут буде просторий двір із «тихою зоною» для вуличного відпочинку й «активною зоною» для роботи й ігор. На нульовому поверсі розташовано укриття, на першому поверсі розмістять коворкінг, кухню та обідню зону, офіси, дитячу кімнату й інфо-поінт, другий відвели під модульні житлові кімнати хостельного типу, санвузли, душові й публічну зону. Для того, щоб привести простір до ладу, восени команда організувала 18 толок, участь у яких брали майже 200 волонтерів.
Окрему територію залучили під івент-спот, тут будуть проводити заходи (майстер-класи, фестивалі) для жителів урбан-кемпу та всіх охочих містян. Основна мета простору – допомогти переселенцям адаптуватися в новому місті, створити для них усі умови комфортного життя й дозвілля.
«Ми хочемо проводити фестивалі й форуми з вуличних культур, запрошувати з майстер-класами своїх друзів із різних країн та амбасадорів Street Culture, а також плануємо зробити великий акцент на креативі. У першому графіті-джемі, який восени провели у дворі кемпу, узяли участь райтери з усіх міст України. Разом вони допомогли зробити простір навколо кемпу більш яскравим і життєрадісним»,
– коментує Матюхін.
Вуличні культури
Паралельно із суто волонтерськими історіями Street Culture продовжує розвивати основний довоєнний напрям – вуличні культури. Команда організовує благодійні івенти, які допомагають морально підтримати атлетів, а також залучають комʼюніті до зборів коштів на підтримку волонтерського напряму в Харкові.
Восени провели сім благодійних фестивалів із брейкінгу, скейтбордингу, BMX, паркуру, стритболу, стрит-футболу, трюкового самоката та графіті. Події відбулись у Києві, Харкові та Львові, а 70 майстер-класів із вуличних культур охопили майже всю Україну. Важливим кроком наприкінці 2022-го стало рішення евакуювати перший професійний паркур-центр Харкова Prokach. Його ще на третій місяць великої війни знищило влучання ракети РФ. У грудні 2022 року команда вирішила перевезти вціліле обладнання до Urban Camp Lviv. Відновити повноцінну роботу паркур-зали планують навесні.
«За дев’ять років роботи нашого центру в Харкові він прийняв понад 25 000 прихильників паркуру, здебільшого це були молодь і діти. Зараз наші випускники працюють у престижних європейських шоу й беруть участь у професійних змаганнях. Ба більше, минулого року паркур нарешті офіційно ввійшов до програми Олімпійських ігор, тому ми віримо, що, перезапустившись у Львові, зможемо популяризувати цей вид спорту в західному регіоні, як свого часу це сталося в Харкові»,
– каже засновник центру Prokach Олег Малофєєв.
Підтримати команду Street Culture донейтом можна тут.
Discussion about this post